Dette er tekstversionen af Danmarks første patientpanel for akut indlagte
Klik her for at komme til den grafiske version af Danmarks første patientpanel for akut indlagte

Forside - Læs op - Sitemap


Danmarks første patientpanel for akut indlagte


Hvem ved bedst, hvordan man forbedrer patienternes oplevelse af sygehuset? Det gør de patienter, der selv har været indlagt. Derfor spørges de nu til råds.

Den Fælles Akutmodtagelse på Sydvestjysk Sygehus etablerer som den første akutmodtagelse i landet et Patient Ekspert Panel.

Panelet består af tidligere akutindlagte patienter, som med udgangspunkt i deres eget patientforløb kan berige sygehuset med ideer til, hvordan vi løfter den patientoplevede kvalitet i Fælles Akutmodtagelse.

Panelet består af syv tidligere patienter, der har været igennem vidt forskellige forløb både medicinske og kirurgiske. Nogle patienter været supertilfredse, mens andre har været gennem mindre gode forløb. Alt sammen noget, vi kan lære af.

- Vi vil gerne i dialog med patienterne om, hvordan vi kan blive bedre. Panelets input vil være med til at sikre en stadig udvikling af kvaliteten og hvem ved, måske lægger de vægt på nogle andre ting, end det, vi går og tror, siger ledende oversygeplejerske Christian Jørgensen.

Har selv været i situationen
Panelet skal mødes tre-fire gange årligt og fungere som et sparrings- og rådgivningspanel, der bliver led i en større indsats i forhold til at sikre den patientoplevede kvalitet i Fælles Akutmodtagelse.

- De har på egen krop oplevet, hvad det vil sige at blive akut indlagt. De er derfor oplagte til at pege på og anbefale indsatsområder, som afdelingen bør arbejde med i forhold til at sikre den patientoplevede kvalitet, mener Christian Jørgensen.

Patienter som aktive samarbejdspartnere
Panelet vil også blive brugt som høringsorgan i relation til nye arbejdsgange samt kvalitetsmæssige tiltag. De får mulighed for at mødes med både sekretærer, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter samt læger.

Mødet med patientpanelet vil ruste personalet både fagligt og personligt og medvirker til at realisere Sydvestjysk Sygehus’ strategi om øget kundefokus ved at inddrage patienter og pårørende som aktive samarbejdspartnere i bestræbelserne på at leve op til sygehusets vision om at være et effektivt sygehus valgt af patienterne.

  

 

Senest fagligt revideret: 11-03-2011




Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk