Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
 Sydvestjysk SygehusTil Region SyddanmarkTil forsiden

Forside - Sydvestjysk SygehuspilOm ospilPressepilNyheder 2008pilPersonlig assistance og gode kolleger sikrer Britta Vork arbejde frem til efterlønnen

Personlig assistance og gode kolleger sikrer Britta Vork arbejde frem til efterlønnen

Loven om kompensation til handicappede i erhverv/muligheden for personlig assistance tages for første gang i anvendelse på Sydvestjysk Sygehus

Britta Vork er 58 år. Siden december 1972 har hun gjort rent, håndteret sengelinned og vasketøj, serveret mad for patienterne – og hvad der nu ellers hører med, når arbejdsstedet er Sydvestjysk Sygehus’ serviceafdeling. Hun er i dag ansat i en 33 timers stilling, og hun vil gerne fortsætte med rengøringsarbejdet frem til almindelig efterlønsalder. Det er imidlertid kun realistisk, hvis lov om kompensation til handicappede i erhverv/muligheden for personlig assistance tages i brug. Og det gør den nu – for første gang på Sydvestjysk Sygehus.
Takket være den lovgivningsmæssige fastholdelses / kompensationsmulighed tilbydes Britta Vork nu en personlig assistance til i 10 ugentlige timer, hvor hun aflastes i de mest belastende funktioner i det daglige arbejde.

Slidgigt i lænderyggen
Britta Vorks forløb er kort fortalt det, at hun i oktober sidste år måtte sygemeldes på grund af tiltagende ryggener. Smerterne i lænderyggen behandles med smertestillende medicin og fysioterapi, og en røntgenundersøgelser viser slidgigtforandringer i lænderyggen.
Personalekonsulent Helga Stürup kommer ind i billedet. Det samme gør Esbjerg Kommunes jobkonsulent Jens Svenningsen. Med i hele forløbet er desuden Britta Vorks nærmeste foresatte, serviceleder i SVS’ serviceafdeling, Roald Olsen.
I fællesskab går de ind i problematikken  om ”assistance til udførelse af jobfunktion”. Heraf fremgår, at en person med eksempelvis bevægelseshandicap kan få praktisk hjælp ved eksempelvis tunge løft. Det er jobcentret, der har bevillingskompetencen, og hovedreglen er, at der maksimalt bevilges 20 timer om ugen – med mulighed for fuldtidsassistance udover 37 timer ugentlig afhængig af handicappet.
Ordningen administreres af et jobcenter – for Britta Vorks vedkommende Jobcenter Esbjerg i Exnersgade.

Flytning til andre jobfunktioner
Før de sidste papirer underskrives for, at Britta Vorks sidste arbejdsår kan sikres, undersøger serviceleder Roald Olsen mulighederne for at flytte Britta Vork til andre arbejdsfunktioner end de for ryggen belastende tunge løft ved affalds- og tøjhåndtering.
Her dokumenteres så det kollegiale sammenhold, der kendetegner serviceafdelingen. Flere tilbyder nemlig at overlade noget mindre belastende arbejde til hende – eksempelvis madservering på øre-, næse- halsafdelingen i to timer fem dagen om ugen:
- I det hele taget er kollegerne med på at gøre deres for at lette arbejdet for Britta Vork, siger Roald Olsen.
- Det er sådan nogle kanongode kolleger, jeg har. Jeg er bar’ så glad for, at de viser den fleksibilet, der skal til for at hjælpe mig, siger en glad smilende Britta Vork.

Fakta om ordningen
• Personlig assistance i arbejdsmæssig sammenhæng er ét af de redskaber, der sikrer, at erhvervsaktive personer med et handicap får samme muligheder som andre på arbejdsmarkedet.
• En person med eksempelvis nedsat syn eller hørelse, bevægelseshandicap eller ordblindhed kan kompenseres for sit handicap med en personlig assistent, som assisterer med konkrete, praktiske arbejdsopgaver.
• Personen med handicap skal selv kunne udføre det indholdsmæssige i jobbet.
• Det er nødvendigt med dokumentation for handicappet; eksempelvis fra speciallæge. 
• Omfattede af ordningen er: Ansatte i ordinære job, i job med løntilskud, i fleksjob, i virksomhedspraktik og selvstændige.
• Ansøgningsskema udfyldes og afleveres til nærmeste jobcenter.


Siden er sidst opdateret 19-2-2008



Sydvestjysk Sygehus | Finsensgade 35, 6700 Esbjerg | Tlf. 7918 2000 | Tilgængelighedserklæring