Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
 Sydvestjysk SygehusTil Region SyddanmarkTil forsiden

Patienterne har også en mening om fremtidens FAM

I forbindelse med udviklingen af den nye Fælles Akut Modtagelse (FAM) er mange sten blevet vendt. Medarbejderne har kunnet afprøve principper og indretning i den fremtidige skadestue

Men det er ikke kun medarbejdere og eksperter, som skal give deres mening til kende i arbejdet med at udvikle den nye FAM. Patienternes mening bliver også hørt. Fremtidens FAM har således været omdrejningspunkt for et møde i Patient Ekspert Panelet, og brugernes eksperter kom helt ned i detaljerne

For eksempel undrede Gregers Petersen fra Holsted sig over, at lægens skærm med data skulle være på vægge ved siden af patienten.

- Så kan lægen ikke have øjenkontakt med patienten, når de er i en samtale, der ofte kan være meget afgørende. Jeg kender det fra mit eget arbejdsliv, at ved vigtige samtaler med syge mennesker, er øjenkontakt vigtig, siger Gregers Petersen, der er psykolog.

Kvalificerede overvejelser
Hans kommentar til placeringen af skærmen kunne dog ikke stå i vejen for hans generelle begejstring for tankerne i den nye FAM.

- Jeg synes, der er blevet gjort meget kvalificerede overvejelser. Særligt kan jeg lide, at man inddrager pårørende mere. Jeg er jo så gammel, at jeg kan huske, når sygeplejersken kom ind og sagde ’besøgstid er forbi’, erindrer Gregers Petersen.

Dengang var de pårørende som oftest i vejen, hvorimod man i dag ser de pårørende som en ressource.

- På enestuerne i den fremtidige FAM er der en briks, hvor pårørende kan overnatte. Det indikerer, at pårørende er velkommen, og skal til at spille en mere aktiv rolle. For de pårørende udvisker den skarpe grænse mellem behandlingssted og hjem.

Logistiske udfordringer
Derudover ser Gregers Petersen gode perspektiver i team tankegangen, for han har selv prøvet, hvordan intern sygehuskoordinering kan betyde ventetid.

- I forbindelse med hjerteforstyrrelser skulle jeg have foretaget et hurtigt tjek, der dog krævede tilstedeværelse af læger fra to specialer samtidig. To gange har jeg oplevet at ligge en hel dag og vente på, at den koordinering skulle gå op. Der er nogle logistiske udfordringer, som jeg kan mærke, at man arbejde meget på at minimere med den kommende struktur.

Der blev fra sygehusets side flittigt noteret på blokken, når Patient Ekspert Panelet havde ordet. For øvelsen handlede i høj grad om det kundefokus, som SVS sætter højt i strategien.

- Den nye FAM er jo en enestående mulighed for at få styrke patienternes forhold endnu mere. Vi omgås både dem og pårørende dagligt, og har deraf selvfølgelig et godt indblik i patienternes behov. Men vi skal huske, at det er patienterne og de pårørende der har oplevet et samlet patientforløb, siger Christian Jørgensen, der dog ikke konkret kan sige, om kommentarerne fra brugerne fører til konkrete ændringer.

Jonas.Bech.Andersen@rsyd.dk

 


Siden er sidst opdateret 19-2-2014



Sydvestjysk Sygehus | Finsensgade 35, 6700 Esbjerg | Tlf. 7918 2000 | www.sydvestjysksygehus.dk